Soutěž Ocenění Českých Podnikatelek (OCP) 2023 zná své vítězky. Do finále 16. ročníku OCP postoupilo 106 žen, kterým se daří rozvíjet své firmy i v době, která přináší mnoho výzev. Porota ocenila majitelky nejlepších podniků v celkem osmi kategoriích
Letos bylo z 24 403 firem ve stoprocentním vlastnictví ženy vybráno 1975 semifinalistek s nejlepšími ekonomickými výsledky, z nichž vzešlo 106 účastnic finále.
Obrat podniků, vedených finalistkami soutěže, dosáhl v roce 2022 zhruba tří miliard korun a zaměstnávaly více než 1700 lidí. Téměř polovina žen, které bojovaly ve finále, vede rodinné podniky, 65 z nich se projektu OCP zúčastnilo vůbec poprvé.
Kdo si rozdělil ceny?
Tradičně si úspěšné podnikatelky rozdělily ceny v kategoriích podle velikosti firmy. Rozdána byla také další ocenění pod patronací partnerů projektu.
Záštitu letošnímu ročníku udělilo stejně jako v předchozích letech Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Patronkou 16. ročníku se stala Silke Horáková, spolumajitelka nakladatelství Albatros Media.
Letošní novinkou je Cena pro nejzajímavější franšízu. Pořadatelé projektu chtěli podpořit ženy, které jsou schopny na základě franšízového systému skvěle rozvíjet zmíněný byznysový model, případně jej samy vytvořit a poskytnout tím příležitost dalším podnikatelům.
Patronaci této kategorii poskytla společnost Kleiblová s r.o., jež v loňském ročníku OCP získala pomyslné stříbro v kategorii Velká společnost.
Kdo se do soutěže mohl zapojit?
-
Majitelka, která je českou občankou a držitelkou stoprocentního podílu firmy (bez zahraničního kapitálu)
-
Majitelka podniku s ročním obratem od 10 milionů korun
-
Majitelka firmy, která vede podvojné účetnictví nejméně po dobu čtyř let
Do soutěže se podnikatelky tradičně hlásí na doporučení odborného garanta CRIF – Czech Credit Bureau, který jejich firmu vybírá na základě analýzy. V té se letos mimo jiné zohlednily také výsledky účetních závěrek za roky 2020 až 2021, závěrka z roku 2022 měla informativní charakter.
Ženy majitelky zvládají krizová léta
České podnikatelky potvrdily zejména v krizových letech podle organizátorů soutěže svou sílu a houževnatost, pracovitost, ale také schopnost inovovat a přizpůsobovat se novým podmínkám.
„Absolutním přínosem tohoto projektu je to, jak přirozeně ukazuje, co ženy dokážou vytvořit i v mnoha typicky mužských oborech. Přidanou hodnotu to přináší každé firmě. Ženy často mluví o tom, že podnikání je pro ně obrovskou formou svobody, která jim umožňuje tvořit přesně to, co chtějí a kdy chtějí. Mnohdy se prý ani necítí být pouze podnikatelkami, ale jde jim především o naplňování vize. Samotná cesta je pro ně často důležitější než cíl,“ sděluje Helena Kohoutová, zakladatelka projektu OCP a Podnikatelské platformy Helas – Budujeme Hrdé Česko.
A nakolik jsou pro ostatní zástupce i zástupkyně světa byznysu úspěšné podnikatelky inspirativní? „Jsou neuvěřitelně kreativní a schopné krůček za krůčkem překonat a dobře zvládnout i velmi složitá období. Mohou se tak stát velkou inspirací dalším ženám. Ať už těm, co jsou na začátku své kariéry, nebo těm, které právě hledají cestu a inspiraci, jak řešit určité životně-podnikatelské situace,“ dodává Helena Kohoutová.
Ocenění Českých Podnikatelek funguje již šestnáct let, mezi jeho patronky patřily doslova ikony světa byznysu – uznávané a výjimečné ženy, připomíná zakladatelka projektu.
„Patronku vždy vybírám mezi ženami, které jsou samy o sobě mimořádně inspirativní, jejichž podnikání roste a má také pozitivní dopad na společnost,“ prozrazuje.
Patronka: Ocenění úspěšných žen dodává sílu ostatním
Patronkou 16. ročníku Ocenění Českých Podnikatelek se proto stala Silke Horáková, spolumajitelka nakladatelského domu Albatros Media.
„Blahopřeji všem vítězkám a všem účastnicím soutěže přeji hodně úspěchů a spokojenosti na své podnikatelské cestě v současných nelehkých ekonomických podmínkách. Věřím, že právě ženy se svými komunikačními, empatickými a řídícími schopnostmi a zkušenostmi z multi-taskingu jsou výbornými manažery. Podnikají méně riskantně než jejich mužští kolegové, zato s velkým nadšením, vytrvalostí a s ohledem na společenskou odpovědnost,“ říká Silke Horáková.
Ocenění Českých Podnikatelek vyzdvihuje příběhy úspěšných žen, které si uskutečnily svůj sen a vybudovaly byznys, který jim dává hluboký smysl. V tom vidí Silke Horáková největší zdroj úspěchu. Právě to dodává ženám motivaci a sílu překonávat překážky.
„Věřím, že právě příklady oceněných pomáhají snižovat stále existující bariéry pro podnikání žen v naší společnosti, jako například nevyvážený přístup k financování nebo předsudky vůči podnikajícím maminkám. A hlavně tyto příběhy motivují k úspěchu další ženy a dávají jim větší sebedůvěru, aby se odhodlaly podnikat a nebály se rizika neúspěchu. To prospěje celé naší společnosti,“ domnívá se spolumajitelka Albatros Media.
Dobře hospodařící firmy
Podle člena představenstva společnosti CRIF – Czech Credit Bureau Pavla Fingera podnikatelky vlastní spíše menší firmy, a to jak z hlediska obratu, tak i počtu zaměstnanců.
Finger připomíná, že nejdůležitějším kritériem, podle kterého se posuzují účastnice soutěže OCP, je Index CRIBIS – souhrnný ukazatel pro stanovení míry rizika podnikání společnosti, který má deset stupňů (a1, a2, b1, b2, c1, c2, c3, d1, d2, e).
Nejvyšší hodnocení (a1) znamená, že se jedná o výjimečně stabilní společnost, která je vhodným obchodním partnerem. Nejnižší hodnocení (e) dostane firma, která je extrémně nestabilní nebo již v insolvenci a potenciální obchodní partneři k ní musejí přistupovat s maximální opatrností. Jako doplňující ukazatel se podle Pavla Fingera používá pravděpodobnost ročního bankrotu.
„Účastnice soutěže získaly v průměru hodnocení b2, který znamená nižší riziko a zároveň charakterizuje společnost jako stabilní subjekt pro obchodní spolupráci. Čtvrtina semifinalistek přitom dokonce obdržela třetí nejvyšší stupeň (b1) Indexu Cribis. Podnikatelky tak dokazují, že jejich společnosti patří k dobře hospodařícím českým firmám a věřím, že se jim podaří úspěšně čelit novým výzvám na mnoha trzích“ sděluje zástupce CRIF – Czech Credit Bureau.
Životní zkušenosti na prvním místě?
Zajímavostí je, že pouze pětina semifinalistek letošního ročníku byla mladší 41 let a necelá třetina ve věku od 41 do 50 let. Zastoupeny jsou tedy především starší ročníky: asi 22 % tvořily ženy nad 61 let. Jejich firmy jsou nicméně relativně mladé.
Dvě pětiny semifinalistek totiž založily své firmy po roce 2013, na trhu tudíž působí 10 let a méně. Naopak jen 12 procent podniků semifinalistek existuje více než čtvrt století.
Naprostá většina firem patří výší obratu mezi malé až střední společnosti. Pouze pět z nich vykázalo roční tržby převyšující 100 milionů korun. Ukazuje se tak, jak významné jsou pro českou ekonomiku malé a střední firmy.
„Semifinalistky mají sídlo podniku ve všech krajích, i když je jejich zastoupení nerovnoměrné. Téměř polovina z nich podniká v Praze, něco přes desetinu pak v Jihomoravském kraji a jen 7 % v Moravskoslezském a Středočeském kraji,“ upřesňuje Pavel Finger.
Pokud jde o odvětví, vede mezi semifinalistkami jednoznačně obchod, ve kterém podniká více než třetina. Na druhé místo s 15 % zastoupením se dostalo odvětví odborné, vědecké a technické činnosti.
Co může nabídnout stát?
Záštitu letošnímu ročníku udělilo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO). Dvacátá léta zatím představují těžkou zkoušku pro všechny zástupce byznysu. Pro podnikatelky, které častěji musejí skloubit práci s péčí o děti, to platí o to výrazněji.
„Na Ministerstvu průmyslu a obchodu podporujeme výsledky a snahu podnikatelek a podnikatelů například prostřednictvím Národního programu Česká kvalita a Národní ceny České republiky. Národní program se zaměřuje primárně na podporu domácích výrobců, kteří dbají na kvalitu svých produktů a služeb. Po splnění kritérií získají osvědčení k vybrané značce kvality,“ říká hlavní poradkyně ministra průmyslu a obchodu Eva Hanáková.
Národní ceny zase poskytují organizacím objektivní pohled na prokázanou úroveň systematického přístupu k uplatňování kvality, společenské odpovědnosti a udržitelnosti.
„Organizace, které v této soutěži uspějí, získají prestižní národní ocenění v podobě mezinárodního certifikátu EFQM, který identifikuje silné stránky a oblasti ke zlepšení,“ dodává Eva Hanáková.
Výjimečná podnikatelka, výjimečná žena
Kategorii Výjimečná podnikatelka si i letos vzala pod svou patronaci ČSOB. Skupina ČSOB podporuje digitalizaci a elektronizaci české společnosti.
„Nicméně jsme si zároveň dobře vědomi toho, že není možné zapomínat ani na tradiční obory a aktivity, které stále spoluvytvářejí krevní oběh naší ekonomiky. Záměrně jsme tedy letos vyzdvihli společnost, která má úžasný podnikatelský příběh v jednom z těchto oborů – velkoobchod železářského zboží a spojovacího materiálu, bez kterých se ani v době umělé inteligence neobejdeme. Vedle toho si velmi vážíme rozhodnosti, se kterou společnost Handy Corp investuje do obnovitelných zdrojů energie,“ popisuje volbu vítěze Martin Pěchouček, ředitel útvaru Rozvoj obchodu a klimatická změna vztahového bankovnictví ČSOB.
Cena za výjimečný růst firmy byla letos předána pod patronací společností ECOVIS FACTA, která je zároveň auditorem projektu. Co je podle auditora klíčové pro to, aby firmy rostly nejen v době hojnosti, ale i v krizových letech?
„Žijeme v turbulentní době, a nejen v době krize, ale i růstu je zapotřebí flexibilní přístup. Klíčová je rovnováha spočívající v kvalitním produktu, diverzifikaci portfolia a kvalifikovaném týmu. Když tuto kombinaci spojíme s dlouhodobou strategií a efektivním finančním řízením, poskytuje to firmě výborné předpoklady pro dlouhodobý růst,“ shrnuje Simona Fialová, partner společnosti ECOVIS FACTA.
Klíčem k úspěchu je inovace a digitální transformace
V OCP nechybí ani cena za digitální transformaci a inovace. O tom, která z dam získá letos tuto cenu, rozhodly dva ze tří hlavních partnerů Ocenění Českých Podnikatelek, společnost Microsoft a DataClue. Digitální transformace je v současnosti pro tuzemské firmy ještě důležitější než před krizovým obdobím.
„Mezi hlavní hodnotící kritéria patřily především rozsah digitální transformace v rámci celé společnosti, její využití směrem k zákazníkovi a také zapojení umělé inteligence, která je na výrazném vzestupu a promítá se do mnoha oblastí podnikání a života lidí obecně,“ shodují se zakladatel DataClue Václav Ondráček a Martin Hruška, ředitel pro malé a střední firmy a partnery společnosti Microsoft.
Microsoft prostřednictvím umělé inteligence významně posouvá možnosti využití svých cloudových služeb pro efektivnější a kvalitnější práci uživatelů. A úkolem DataClue (jako Gold partnera Microsoft) je dodávat koncovým zákazníkům tyto služby a pomáhat jim s jejich praktickým nasazením a maximální využitím především s ohledem na bezpečnost dat.
Ocenění společenské odpovědnosti firem
Historicky potřetí byla udělena Cena odpovědného podnikání. Letos pod patronací stavební firmy Skanska, která je zároveň patronem slavnostního vyhlášení.
„Jako společnost zaměřená na hodnoty, udržitelnost a společenskou odpovědnost je pro nás kategorie Responsible Business Award klíčová. Naplnění myšlenek ESG zatím není v Česku samozřejmostí, ale do budoucna budou základním aspektem dobrého podnikání,“ domnívá se Renata Vildomcová, ředitelka marketingu a komunikace Skanska Residential Development Europe.
U vítězky této kategorie ocenila Skanska komplexní přístup k udržitelnému rozvoji, chuť vyvíjet se a budovat procesy, které podporují byznysové i sociální cíle. „Save CZ je příkladem odpovědné firmy, která prokazuje, že ziskovost, udržitelnost a sociální dopad mohou jít ruku v ruce,“ dodává Renata Vildomcová.
Cena za inovativní řešení byla předána pod patronací Generali Česká pojišťovna, která je také hlavním partnerem projektu.
V letošním ročníku se jí vítězka vybírala mimořádně složitě. Důvod? Charakter inovativního a novátorského myšlení, chování a přístupu se totiž promítá do čím dál tím většího počtu firem a konkurence je obrovská.
„Český pojistný trh je neustále v pohybu, stejně se mění a vyvíjí i životní styl lidí. Aby v takovém prostředí dokázala Generali Česká pojišťovna uspět, musí své služby zlepšovat a inovovat. Využíváme celou řadu moderních technologií, rozvíjíme digitalizaci, strojové učení i AI. To vše nám pomáhá zkvalitňovat a zrychlovat obsluhu klientů, zvyšovat tak úroveň služeb i snižovat dobu vyřízení škody,“ prozrazuje Šárka Dolanská, ředitelka Regionu Praha 2.
„Vítězku jsme vybírali podle příběhu, ale zajímají nás i fakta a čísla stojící za projektem. Letos nás nejvíce zaujala Firma EUREGNIA s.r.o., která se věnuje účetnické a auditorské činnosti. Služby daňového poradenství mají plně digitální, využívají nejnovější aplikace, pokrok sdílí s klienty a nasazují další nové technologie,“ dodává Šárka Dolanská.
Jejich projekt Digitalizace & Automatizace umožňuje podle ní nejen lépe pochopit potřeby klientů, ale také efektivněji řídit interní procesy a dosahovat výraznějších úspěchů. Majitelka Ivona Huňková je podle Šárky Dolanské dámou, která má jasnou představu o rozvoji firmy, inovuje a do dění zapojuje celý tým.
Schopnost překonávat výzvy
Cenu pro výrobní podnik v rukách české ženy předala společnost CEO IN-EKO TEAM. Ocenění českých podnikatelek je podle ní sympatickým a prospěšným projektem.
„Při hodnocení kandidátek jsem věnovala pozornost několika klíčovým parametrům. Zásadní bylo, aby vítězka prokázala nejen vynikající podnikatelské schopnosti a inovativnost ve svém oboru, ale také aby byla vzorem v oblasti udržitelnosti a sociální odpovědnosti. Kromě toho byla důležitá její schopnost překonávat výzvy, což ukazuje na její odolnost a adaptabilitu,“ říká Eva Komárková, CEO IN-EKO TEAM.
Letošní vítězka je příkladem podnikatelky, která svůj podnik založila motivována rodinnou událostí. Její odhodlání překonat obtíže spojené s covidovou pandemií a ekonomickými výkyvy ukazuje podle Evy Komárkové na její vytrvalost a schopnost se přizpůsobit. Její zaměření na budoucnost a strategické plánování směřují k vytváření stabilního a příjemného pracovního prostředí pro její zaměstnance.
„Přestože není primárně zaměřena na inovace, její schopnost přizpůsobit se měnícím se potřebám trhu a zaměstnanců je klíčová, jelikož svůj podnik neustále rozvíjí. Její lidský přístup k managementu a pravidelná komunikace s týmem podporují silnou firemní kulturu. Své podnikání rozvíjí nejen dovnitř firmy, ale i s ohledem na region ve kterém podniká. Celkově letošní oceněná podnikatelka představuje výjimečnou osobnost ve světě podnikání, která je inspirací pro ostatní,“ dodává Eva Komárková.
Novinkou je ocenění franšíz
Novinkou letošního ročníku OCP je Cena pro nejzajímavější franšízu. Patronem soutěže se stala loňská držitelka ocenění v soutěži Kamila Kleiblová, majitelka společnosti Kleiblová s.r.o.
Proč je podle ní dobré oceňovat v podobných podnikatelských soutěžích i zástupce franšíz?
„Franšízing je podnikání jako každé jiné. Někdy kolují mýty, že je to jednoduchý způsob podnikání a jistá investice. Opak je pravdou a bez pevné vůle, tvrdé práce a odvahy zainvestovat, nemůže být toto podnikání úspěšné,“ upozorňuje Kamila Kleiblová, majitelka Kleiblová s.r.o.
Podle ní je navíc důležité najít vzájemnou vazbu a pochopení mezi franšízantem a poskytovatelem licence. „Bylo mi velkým potěšením zjistit, že na našem trhu jsou nejen dámy, které jsou franšízantkami, ale jsou zde i franšízorky poskytující licence na projekty, které samy vytvořily,“ doplňuje Kamila Kleiblová.
Historicky první vítězka – franšízorka ji oslovila svým podnikatelským záměrem a tím, jaký je ze strany potencionálních franšízantů zájem rozvíjet koncept, který vytvořila. Obrovské zapálení vítězky, pocit zodpovědnosti za svoji práci, vztah k zaměstnancům a kolegům a nastavená strategie byly pro Kamilu Kleiblovou hlavními kritérii výběru.
Vítězky jednotlivých kategorií:
MALÁ SPOLEČNOST
1.místo DEV PACK s.r.o. – Dagmar POLÁCHOVÁ
2. místo EKO-MIL s.r.o. – Marie STRÁNSKÁ
3. místo Centrum rehabilitační péče s.r.o. – JADWIGA PALIČKOVÁ
STŘEDNÍ SPOLEČNOST
1. místo DENIM STORES, s.r.o. – HANA TOŠNAROVÁ
2. místo A.V.Z. – KOVO s.r.o. – ZDEŇKA KALČICOVÁ
3.místo 27JEWELRY s.r.o. – Lenka KERLICKÁ
VELKÁ SPOLEČNOST
1.místo PETSATUR s.r.o. – Dana JAVOŘÍKOVÁ
2. místo AC-T servis, spol. s r.o. – Jana ERBOVÁ
3. místo EF Group s.r.o. – Erika NÁBĚLEK ELIÁŠOVÁ
CENA ČSOB – VÝJIMEČNÁ PODNIKATELKA
handy corp. s.r.o. – Hana BAŠTÝŘOVÁ
CENA ODPOVĚDNÉHO PODNIKÁNÍ pod patronací SKANSKA RESIDENTIAL
SAVE CZ s.r.o. – Marcela MALINSKÁ
CENA PRO VÝROBNÍ PODNIK V RUKÁCH ČESKÉ ŽENY pod patronací IN – EKO TEAM
KOVOMET TRADE s.r.o. – Kristýna VOZKOVÁ
CENA ZA INOVATIVNÍ ŘEŠENÍ pod patronací Generali Česká pojišťovna
EUREGNIA, s.r.o. – Ivona HUŇKOVÁ
CENA ZA DIGITÁLNÍ TRANSFORMACI pod patronací MICROSOFT & DataClue
Databig s.r.o. – Alexandra BELINGEROVÁ
CENA ZA VÝJIMEČNÝ RŮST FIRMY pod patronací ECOVIS FACTA
ELVA Pharma CZECH s.r.o. – Šárka VACULÍKOVÁ
CENA PRO NEJZAJÍMAVĚJŠÍ FRANCHISU pod patronací KLEIBLOVÁ
Designex Food s.r.o. – Lucie REMER
Český byznys podpořili i partneři slavnostního vyhlášení
Další novinkou letošního ročníku je patronace nad slavnostním vyhlášením, které se ujalo třináct subjektů. Společnosti: Orlen Unipetrol, Skanska Residential, Agra Group, Lubricant, Saxo, TROX Tech-Trade, Nadační fond Jany Zimové, TECHNOAQUA s.r.o., Medical plus, ASS TRUCK, Business Club Ukrajina, Siko koupelny a KOLORKY tak podpořily nejen ženy podnikatelky, ale celé české podnikání.
Více informací a historii projektu naleznete na www.oceneniceskychpodnikatelek.cz
Projekt podporují:
Zakladatel: Agentura Helas
Odborný garant: CRIF – Czech Credit Bureau
Hlavní partner: Generali Česká pojišťovna, Microsoft, DataClue
Záštita: Ministerstvo průmyslu a obchodu
Auditor: ECOVIS FACTA
Partneři: Auto Průhonice, Atira Group, AMSPČR, A-GIGA, Bewit, Česká mincovna, ČSOB, ESTHÉ, Eternal by Helena, Eternal Essence – Harmony Health & Soul, Femms, Fit, zdraví, výživa ® & Dandelion, Dobrá tiskárna, Inca Collagen, IDC Food, IN-EKO team, Kleiblová, Kv.Řezáč, NewWaterMeaning, Ogilvy, PHOTODIENST BRNO, Talers, Vere Prague, Zámek Loučeň
Pro další informace v České republice můžete kontaktovat:
Agentura Helas, s.r.o., tel: 220 570 708, email: helas@helas.org